FEMIBION food supplements

FEMIBION has developed supplements for the special phases of pregnancy, from before conceiving to the end of breastfeeding.  FEMIBION food supplements provide well chosen nutrients that, used as a complement to a balanced and varied diet, can support the mom and the baby during this special and exciting time.

Често задавани въпроси

Тук може да намерите едни от най- често задаваните въпроси.

Въпроси & Отговори

Какво мога да направя, за да подготвя тялото си за бременността?

Какво мога да направя, за да подготвя тялото си за бременността?

Изследванията показват, че съвкупността от физикалното и психичното здраве на майката, начинът на живот и храненето могат да окажат сериозно въздействие върху развитието на нейното бебе. Ето защо е много важно да се уверите, че сте в добро здраве, спазвате здравословен начин на живот и се придържате към балансиран, питателен хранителен режим преди зачеване. Ето няколко начина да подготвите организма:

 

  • Кажете на вашия лекар, че планирате бременност
  • Ако пушите, е важно да спрете
  • Намалете приема на алкохол
  • Поддържайте здравословно тегло, като спазвате балансиран хранителен режим
  • Поддържайте добра физическа форма
  • Запишете час при вашия зъболекар
  • Избягвайте токсините от околната среда, когато е възможно
  • Ако имате опасения относно наследствени заболявания във вашето семейство, говорете с личния лекар за генетична консултация

В допълнение започването на прием на добавки с фолиева киселина/фолат – например Femibion 1* – като допълнение към балансирания хранителен режим е важно в хода на подготовката на организма за бременност чрез повишаване на нивата на фолат. Приемът на добавки с фолиева киселина преди забременяване може да помогне от самото начало да достигнете необходимите нива на фолат.

Имайте предвид, че ако страдате от специфично заболяване, например приемате медикаменти за епилепсия, трябва да се консултирате с вашия лекар, тъй като може да е необходимо да повишите дневната доза фолиева киселина.

*Приемът на добавки с фолиева киселина повишава нивата на фолат при майката. Ниското ниво на фолат при бременната майка е един от рисковите фактори за развитие на дефекти на невралната тръба в плода. Поради това се препоръчва жените да приемат 400 µg добавки фолиева киселина всеки ден в период от най-малко един месец преди и до три месеца след зачеване. Научно доказано е, че ниските нива на фолат при майката са важен рисков фактор за дефекти на невралната тръба. Други фактори като наследствените също повишават риска от дефект на невралната тръба.

               

 

 

 

Кои са дните, в които е най-вероятно да зачена?

Има няколко начина, по които да разберете кога отделяте яйцеклетка всеки месец. Една на пет жени изпитва лека болка в периода на овулация, така че ако сте една от тях, отбелязвайте датата всеки месец и се опитайте да правите секс няколко дни преди нея.

 Зачеването е технически възможно два дни преди овулация и до един ден след това. Тъй като точното време на овулация обикновено е неизвестно, ден 9 до ден 15 от менструалния цикъл на жената (за нормален 28-дневен цикъл) обикновено се считат за дни, през които може да се зачене. Уверете се, че през този период редовно правите секс без предпазни средства, тъй като е по-вероятно да има оплождане. Ако вие и вашият партньор сте здрави и нямате проблеми с фертилитета, има 15-25% вероятност да заченете. За да разберете повече, вижте нашата инфографика,  която ще ви помогне да разберете в кои дни е най-вероятно да заченете, и използвайте нашия овулационен календар, който ще ви помогне да следите това.

Мога ли да забременея незабавно след спиране на приема на противозачатъчни таблетки?

От медицинска гледна точка няма причина да не забременеете. Девет от десет жени възстановяват техния нормален цикъл с около двуседмично закъснение. Въпреки това може да е необходим по-дълъг период за възстановяване на овулацията. Поради това не забравяйте да започнете прием на добавки с фолиева киселина/фолат поне 1 месец преди планираните опити за забременяване.*

 

Ако продължавате да нямате менструация три до четири седмици след спиране на противозачатъчните таблетки, е важно да се консултирате с вашия лекар, за да се изключи подлежащ медицински проблем.

 

Защо храненето играе важна роля при планиране на бременност?

Преди всичко, балансираният хранителен режим и здравословният начин на живот са основата за зачеване. Също така през този период трябва да отделяте специално внимание, за да гарантирате достатъчния прием на хранителни вещества по принцип.

 

Изследванията показват, че жените в детеродна възраст не винаги постигат препоръчителния дневен прием на някои хранителни вещества, например фолат или желязо. Можете да разберете повече за видовете храна, които трябва да приемате, в нашата статия „Как мога да си набавя точните хранителни вещества, за да се подготвя за бременност“ тук.

Кога трябва да започна да приемам добавки с фолиева киселина/фолат?

Полагането на специални грижи за осигуряване на достатъчен прием на фолиева киселина/фолат е важно още преди забременяване. Зеленчуците със зелени листа, дрождите и пълнозърнестите продукти са основни източници на фолат, но въпреки че някои храни съдържат фолат, се препоръчва да започнете прием на фолиева киселина/фолат* (400 µg дневно) поне един месец преди зачеване като допълнение към разнообразния и балансиран хранителен режим и здравословния начин на живот.

Защо първия триместър от бременността е толкова важен?

Всички органи на вашето бебе се формират през първите 12 седмици. След този период бебето е напълно оформено, но е необходимо да расте. По тази причина рискът от увреждане на вашето дете е особено висок между 14 и 55 дни след зачеване. След като оплодената яйцеклетка се имплантира в матката, организмът на бебето се свързва с вашия чрез плацентата. Въпреки че плацентата е предназначена да предотвратява проникването на вредни вещества към бебето, определени вещества като наркотици, никотин, медикаменти и алкохол могат все пак да преминат тази бариера и да прекъснат нормалното развитие на органите. За съжаление, това може да доведе до физически отклонения и помятане. По тази причина е изключително важно да избягвате вредните вещества през цялата бременност и до края на кърменето.

Повдига ми се дори от аромата на любимия ми парфюм! Защо се получава така?

Хормоните на бременността изострят обонянието, затова може да установите, че носът ви е особено чувствителен през първите няколко седмици. Неприятните миризми могат да предизвикат гадене, но дори ароматите, които по-рано сте харесвали, като вашия любим парфюм, могат внезапно да ви се сторят отвратителни.

Също така е вероятно обаче изостреното обоняние и вкус да са начинът, по който организмът помага на бъдещите майки да стоят настрана от вещества, които може да са вредни за бебето. Храната, която се е развалила например, ще мирише отблъскващо, докато ароматът на кафе, вино, бира и цигари ще е непоносим. Дразнещо е, но е доста хитро, като се замислите. 

В момента всяко нещо може да ме докара до сълзи. Нормално ли е това?

Да! Напълно. Резките промени в настроението са напълно нормален страничен ефект от бременността благодарение на всички тези допълнителни хормони, циркулиращи в организма. Една минута може да се чувствате силно развълнувана от мисълта да държите вашето бебе, на следващата може да се разплачете, защото не намирате ключовете от вашата кола!

Хората около вас може да са малко объркани, но обяснете, че в момента сте малко чувствителна и те ще разберат. Липсата на сън може също да повлияе на настроението, затова се уверете, че спите поне осем часа през нощта и отделяйте време за дрямка през деня, ако е възможно.

Ще покаже ли ултразвукът дали бебето ми е момче или момиче?

Ако искате да узнаете пола на вашето бебе, това е възможно чрез изследване с ултразвук през втория триместър. Изследването не винаги дава сигурни резултати. Може да е трудно да се опреди полът, ако бебето е обърнато настрани от екрана или се движи прекалено много.

Могат ли добавките на фолиева киселина да се приемат по-дълго от 3 месеца?

Разбира се можете да приемате добавки на фолиева киселина повече от 3 месеца, тъй като фолиевата киселина играе роля в различни функции на организма, които са от значение за бременността след 1я триместър. Знаем, че достатъчните нива на фолат или недостатъчният прием на фолиева киселина през първия триместър на бременността повлияват на развитието на невралната тръба при бебето.*След седмица 12 всички органи на бебето са изцяло формирани, въпреки това хранителната нужда за фолат остава повишена през цялата бременност и докато все още кърмите. Продължаването на приема на добавката в допълнение към разнообразния и балансиран хранителен режим може да е от полза през този период. Фолатът допринася за тъканния растеж при майката, включително за растежа на плацентата и за нормалното образуване на кръв и клетъчно делене.

Защо на бременните жени често много им се дояжда солено?

Не се изненадвайте ако установите, че много ви се ядат чипс и солени пуканки. Вместо да се натъпчете със солен чипс обаче, има други начини да си набавите порцията сол: аншоата, мармитът и киселите краставички съдържат добри количества натрий.

Много ми се яде, притеснявам се, че ще надебелея прекалено!

Не сте единствената, която се притеснява от това, но трябва да се ограничавате.  За съжаление, освен че засищат апетита, сладките храни водят до прекалено бързо покачване на нивата на кръвна захар, което води до освобождаване на повече инсулин и енергиен срив скоро след това.

 

Ключът е да поддържате нивата на кръвна захар възможно най-стабилни, като избягвате рафинираните въглехидрати (засищащи, сладки храни) и консумирате пълнозърнест хляб, кафяв ориз и паста, тъй като те съдържат сложни въглехидрати. Поради това са добри други възможности, които трябва да имате предвид.  

 

Ако изобщо не можете без сладко, по-добре изберете например ягодово смути (приготвено с мляко, банан, авокадо и ягоди), шепа сушени плодове или купичка кисело мляко с мед. Храненето начесто и по малко също може да помогне да поддържате стабилни нива на кръвна захар, което помага и за предотвратяване на сутрешното гадене.

Не ям млечни продукти – как да съм сигурна, че приемам достатъчно калций?

Млечните продукти като прясно и кисело мляко осигуряват готов запас от калций (както и белтъчини и витамин B12), но те не са единствения източник – редица зеленчуци съдържат достатъчни количества от този минерал, например кейл, резене и спанак. Ядките (напр. лешници, шам фъстък) и семената (като маково семе или сусам) също са добри източници на калций, а обогатената с калций вода може също да ви помогне да си набавите необходимите дневни количества.

Може ли вегетарианството да е вредно по време на бременност?

Хранителният режим, който не съдържа месо, но включва животински белтъчини като яйца, млечни продукти (и риба, ако я употребявате) е абсолютно допустим. Може обаче да е полезно да приемате добавки с витамини и минерали, за да подкрепите хранителния прием на ключови минерали, включително желязо, йод, цинк и калций, които може да не ви достигат, ако сте вегетарианка. Веганизмът (пълното изключване на животински продукти) не е препоръчителен по време на бременност, тъй като може да лиши организма от достатъчно витамин B12, който се среща единствено в животински храни. Витамин D, желязото и калцият също могат да са проблемни при веганите, тъй като за тях е по-трудно да приемат достатъчни количества с храната.

Защо денталната грижа е толкова важна по време на бременност?

Кървящите венци са чести по време на бременност поради хормоните на бременността и повишения приток на кръв във венците. За съжаление, това повишава риска от развитие на болест на венците (гингивит). Освен че засяга зъбите, има растящ брой доказателства, че заболяването на венците е свързано с повишен риск от спонтанен аборт. Всичко това означава, че грижата за зъбите и венците е още по-важна по време на бременност.

Освен че трябва да избягвате сладките храни, е важно да миете зъбите си след всяко хранене (поне три пъти дневно в продължение на две минути). Ако не е възможно да миете зъбите си незабавно след хранене, дъвчете дъвка без захар като алтернатива.

Дъвката без захар допринася за неутрализиране на киселините на плаката. Полезният ефект се постига след дъвчене поне за 20 минути незабавно след прием на храна или напитки. Винаги е важно да се придържате към разнообразен и балансиран хранителен режим и към здравословен начин на живот.

Ако страдате от сутрешно гадене и повръщате, изчакайте половин час, преди да измиете зъбите си и започнете, като изплакнете старателно устата само с вода.  Ако няма как да измиете зъбите си веднага, водата за уста може да е най-доброто решение до отзвучаване на гаденето.

Колко опасна може да е употребата на мобилен телефон по време на бременност?

Понастоящем няма доказателства, които да предполагат, че електромагнитното излъчване от мобилните телефони води до повишени родилни дефекти или усложнения при бременност. След 20 години може да са налични доказателства за обратното, но за момента мобилните телефони изглежда не крият рискове за нероденото дете. Ако се притеснявате, може да намалите до минимум излагането на това излъчване, като избягвате честите или прекалено дълги разговори или като използвате хендсфри слушалки. 

Бях много стресирана на работа днес. Това ще увреди ли моето бебе?

Високите нива на стрес не са здравословни в нито един момент, но това важи особено при бременност. Стресът е трудно измерим, затова е невъзможно да се каже кога може да повлияе на вашето бебе. Също така е невъзможно напълно да избегнете напрежението през следващите девет месеца – всъщност опитите за това ще ви натоварят още повече! Приемете днешния ден като признак, че може да е необходимо да намалите работното натоварване и да говорите с вашия шеф при необходимост. Междувременно вашето бебе може несъмнено да се справи с един лош ден, така че опитайте да се отпуснете.

Мога ли да спортувам по време на бременност?

Не трябва да спирате да спортувате само защото сте бременна. Всъщност стига да сте здрава и да нямате медицински усложнения, поддържането на физическа активност по време на бременност може да е изключително полезно. Научете повече в нашата статия „Мога ли да продължа да спортувам по време на бременност“ тук

 

Трябва ли да се откаже от бягането, след като вече съм бременна?

Ако сте в добра форма, можете да продължите да бягате, докогато е подходящо за вас. Някои жени бягат до самото раждане. Повечето жени, включително бегачките в добра форма, установяват до около 20-тата седмица, че енергията им започва да спада, затова бягането може да е прекалено уморително. Ако при вас е така, има смисъл да преминете от бягане към спортно ходене или просто правете разходки с бързо темпо.

С каквато и физическа активност да изберете да се занимавате, не забравяйте да обуете чифт подкрепящи, добре омекотени маратонки – хормонът на бременността релаксин прави ставите и сухожилията по-гъвкави по време на бременност, затова може да сте по-податливи на наранявания.

Придържайте се към комфортно темпо и ще има полза както за вас, така и за Вашето бебе.

Препоръчваме