Фолиевата киселина и бременност

Ако искате да забременеете, не забравяйте фолиевата киселина!

Става въпрос за витамин В9, който по време на бременност помага за предотвратяване на малформации в невралната тръба (отворени или затворени) - тази част от плода, която ще се превърне в главния и в гръбначния мозък на бебето. Ако не се затвори нормално при раждането или ако затварянето на гръбначния канал е непълно, ще средизвика много сериозни малформации (спина бифида, аненцефалия и енцефалоцеле).

Всяка година само в Съединените щати приблизително 3 000 бременности са засегнати от дефекти на невралната тръба (ДНТ). До 70% от случаите могат да бъдат предотвратени, ако всички жени вземат необходимото количество витамин В9 преди зачеването и в ранните етапи на бременността. В по-късен етап на бременността приеането му е важно за намаляване на риска от преждевременно раждане.

Кой и кога трябва да приема фолиева киселина?

Полезна е бременните за предотвратяване на дефекти на невралната тръба (ДНТ). Въпреки тази добра новина, тя от полза само ако се приема от началото на зачеването и през първите седмици от бременността, а още по-добре дори преди потвърждаването на факта, че се очаква дете.  Ако диетата на жената е небалансирана, нивото на фолиева киселина в организма вероятно е понижено. Човешкият организъм произвежда много ниски количества, недостатъчни за нуждите, които се увеличават по време на бременността, затова трябва да се осигури чрез храната или чрез добавки.

Идеалният вариант е да започнете приемането на фолиева киселина най-малко три или четири месеца преди зачатието, което предполага да планирате бременността. Ако зачеването е настъпило неочаквано, трябва да започнете приема веднага щом разберете, че сте бременна.

От какво количество се нуждаете?

Най-добрият начин да се гарантира правилното количество фолиева киселина е приемането на мултивитаминова добавка, която съдържа най-малко 400 микрограма, като същевременно се следва здравословна и разнообразна диета.

Въпреки че препоръчителната доза е 0,4 mg на ден, според проучване, публикувано в The Lancet през 2001 г., увеличаването на тази доза до 5 mg на ден би било още по-ефективно за намаляване на риска от ДНТ, но трябва да се внимава и да не се увеличава в същото време приема на витамин А, тъй като е опасно по време на бременност.

Повечето мултивитаминови добавки съдържат горепосоченото количество, заради Ваша сигурност винаги е добре да проверявате. Препоръчително е и допълнително интегриране на фолати (формата, в която В9 присъства в природата) чрез диетата.

Поради това повечето жени могат да ограничат приема на фолиева киселина до 400 микрограма на ден, освен ако лекарят не е посочил друго. Например, ако в предишна бременност сте имали проблеми с мозъчни и гръбначни малформации на детето или страдате от сърповидно-клетъчна анемия, трябва да се консултирате с Вашия гинеколог относно приема.

Кои храни съдържат фолати?

Срещат се в изобилие в следните храни:

  • тъмнозелени листни зеленчуци (спанак, броколи, аспержи, маруля);
  • семена и ядки;
  • сирена, яйца, мая;
  • бобови растения,
  • зърнени храни;
  • цитрусови плодове (портокали, лимони, киви и ягоди) и сушени плодове;
  • черен дроб (който обаче трябва да се избягва по време на бременност поради високата концентрация на витамин А).

За съжаление при готвенето по-голямата част от фолатите, присъстващи в хранителните продукти, се унищожават.

Споделете:

знаете ли, че

Понякога ни е необходимо предизвикателство, за да ни извади от зоната ни на комфорт и да ни напомни колко страхотни сме всъщност. Замете се с ново хоби, запишете се на вечерен курс или планирайте пътешествие.

Прекарването на време с приятели и роднини е важна част от изграждане на самочувствието – да не говорим, че ви напомня да се забавлявате.

статии

запази

Моят календар - плодордни дни

Овулация

Около 14 дни преди следващата менструация яйчниците освобождават яйцеклетка във фалопиевите тръби.

  • Много плодородни дни
  • Плодородни дни
  • Mенструация
  • Oвулация
  • Тест за бременност
  • Имплантиране
назад

Запази календара

За да ви помогнем да проследите плодородните си дни, ви предлагаме възможност да добавите тези дни към вашия личен календар:

Изберете ден

Изберете дължина

  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44

Изберете страна